Viisi väittämää urheilusta ja unesta

Kuukauden teema

Viisi väittämää urheilusta ja unesta

Treenatako aikaisin aamulla vai myöhään illalla? Miten paljon unta yössä on urheilijalle riittävästi? Ovatko lisäravinteet hyvä vai huono asia? Helpotamme sukkuloimistasi kysymysmerkkien viidakossa ja vastaamme seuraavassa viiteen usein esitettyyn väittämään urheilusta ja unesta.

1. Aamutreeni, paras treeni

Mieti tarkkaan

Jos lähdet aamulla treenaamaan 4-5 tunnin yöunien jälkeen, olet taatusti riskialttiilla vyöhykkeellä. Unohda aikaisen aamuherätyksen ihannointi ja harjoittelu ennen työpäivän alkua jos et pysty varmistamaan, että edellisyön palautumisesi on ollut viimeisen päälle laadukasta. On tärkeää, että selviät päivän aikana treenin lisäksi myös muista arjen haasteista, ja tämä onnistuu vain jos olet saanut nukuttua yön aikana riittävän pitkät ja laadukkaat unet.

2. Urheilija nukkuu luonnostaan hyvin

Ei pidä paikkaansa

Jos unestaan ei huolehdi ja esimerkiksi säännöllisestä unirytmistä pidä kiinni, ei urheilija nuku sen paremmin kuin kukaan muukaan. Ja urheilijan jos kenen todella pitäisi saada unta. Siinä missä tavalliselle ihmiselle unen määräksi voi riittää 7-8 tuntia yössä, tarvitsee urheilija unta 8-10 tunnin verran.

3. Päiväunet parantavat treenin laatua

Näin se on

On olemassa tutkimusnäyttöä siitä, että puolen tunnin päiväunet ennen treeniä lisäävät vireystasoa ja reaktiokykyä. Hyvä vireystila puolestaan vaikuttaa oleellisesti siihen, miten laadukkaan treenin pystyy tekemään. Mutta muista kuitenkin olla päiväunien kanssa tarkkana ja pitää ne lyhyinä. Puolta tuntia pidemmät torkut alkavat nimittäin syödä tehoja seuraavan yön unilta.

4. Purkki rahkaa riittää iltapalaksi

Ei pidä paikkaansa

Unen aikana tapahtuu paljon merkittäviä toimintoja palautumisen kannalta ja elimistö tarvitsee tähän myös energiaa. Päivän pääateria kannattaisikin säästää iltaan, sillä sen lisäksi että aterian jälkeen vireystila luontaisesti laskee ja nukahtaminen näin ollen helpottuu, varmistetaan että elimistöllä on riittävästi rakennusaineita palautumiseen koko yön ajaksi.

5. Lisäravinteet ovat kehittymisen edellytys

Ei pidä paikkaansa

Maailman urheiluvaliot ymmärtävät, että menestyjällä on ison kuvion oltava kunnossa. Tämä tarkoittaa treenin, ravinnon ja palautumisen tasapainoa. Kun laadukkaasta levosta huolehditaan ja harjoittelu sekä ruokailu itse asiassa rakennetaan sen ympärille, päästään jo niin hyviin tuloksiin, että lisäravinteiden käytöllä ei enää tässä kohtaa saavuteta merkittäviä hyötyjä.