Takaisin arjen unirytmiin

Ajankohtaista

Takaisin arjen unirytmiin

Useimmat suomalaiset ovat saaneet kesälomansa vietettyä tai nauttivat vielä viimeisistä rennoista päivistä, ennen kuin paluu arkeen koittaa. Loma tuo kaivatun tauon kovaan työputkeen, mutta samalla se saattaa muuttaa normaalin arkemme rytmin. Koostimme listan neuvoista, joiden avulla kesän jälkeisen energian voi säilyttää myös syksyn arjessa.

Pidä huolta unen määrästä

Aurinko saa suomalaiset ulos kuoristaan, ja valoisat yöt saavat meidät myös valvomaan myöhempään sekä nukkumaan pidempään. Valo huijaa meitä antamalla meille tunteen jaksamisesta, vaikka tosiasia on, että unen tarve on kesällä aivan yhtä suuri kuin talven pimeydessä. Vaikka hetkellisesti tuntuisikin siltä, että jaksaa vaikka kuinka lyhyillä unilla, syksyn tullen unenpuute kostautuu tuntuvasti. Muista siis nukkua riittävästi. Vähintään 7–8 tuntia yössä auttaa tutkitusti myös vähentämään sairauspoissaoloja.

Säilytä säännöllisyys

Niin kuin monessa muussakin asiassa, myös nukkumisessa hyvä rytmi on kaiken a ja o. Parasta olisi, kun kevään unirytmin saisi säilytettyä myös lomalla, mutta kesän riennot saavat monilla nukkumistottumukset pyörähtämään päälaelleen. Satunnainen rytmin horjuttaminen ei ole vaarallista, mutta säännöllisyydestä kannattaa pitää kiinni. Jos rytmi sattuu menemään lomalla sekaisin, sitä kannattaa alkaa palautella jo hyvissä ajoin ennen töiden alkua. Arjen alettua säännöllisyyden säilyttäminen on entistä tärkeämpää.

Malta mennä nukkumaan

Maltti on valttia myös unirytmiin palaamisessa ja energisyyden säilyttämisessä. Kesäyönä saattaa helposti sortua sarjamaratoniin, mutta jos aamulla pitää mennä kouluun tai töihin, illalla pitää malttaa painua pehkuihin. Älä siis antaudu kukkumisen houkutuksille, sillä se kostautuu aina. Lempiohjelmat voi nykyään katsoa helposti myöhemminkin.

Ole itsellesi armollinen

Harva saa sekaisin menneen unirytminsä rykäistyä kerralla kuntoon, eikä siihen ole tarvettakaan. Jos nukkuminen on mennyt pahasti solmuun, sitä kannattaa korjailla pikku hiljaa menemällä vaikka joka ilta hieman aikaisemmin nukkumaan. Hiljaa hyvä tulee, myös uniasioissa.

Panosta kunnolliseen iltapalaan

Jos kesä on tehnyt sinusta iltavirkun, kannattaa panostaa terveelliseen iltapalaan. Ruokailu auttaa nimittäin rytmiin palaamisessa. Kun uni sitten iltapalan päälle tulee, kannattaa sille antautua suosiolla. Mene siis nukkumaan silloin, kun väsyttää, äläkä jää turhia kukkumaan.

 

 

 

Lähteet:

https://www.sciencedaily.com/releases/2014/09/140903163633.htm