Kaikki ei ollutkaan kohdallaan, vaikka niin olisi voinut kuvitella 1

Asiakas kertoo

Kaikki ei ollutkaan kohdallaan, vaikka niin olisi voinut kuvitella

Hyvinvointivalmentaja, personal trainer Maikki Marjaniemi on aina elänyt liikunnantäyteistä ja terveellistä elämää. Maikilla, jos kenellä, olisi siis luullut tärkeimpien unen laatuun vaikuttavien osa-alueiden olevan kunnossa. Mutta totuus olikin toisenlainen. Miksi ihmeessä?

31-vuotias Maikki Marjaniemi on hyvinvointialan ammattilainen, jonka missiona on tehdä naisten elämästä parempaa erilaisten ravitsemukseen, liikuntaan ja mielenhallintaan liittyvien valmennusten avulla. Maikin päivät täyttyvät yrityksen pyörittämisen lisäksi myös omista liikuntaharrastuksista, joten virtaa todellakin tarvitaan. Vaikka Maikin elämässä luulisi äkkiseltään kaiken olevan kunnossa laadukasta ja palauttavaa lepäämistä ajatellen, huomasi hän jo vuosia sitten että veto oli liian usein täydellisesti poissa. Ja syykin siihen oli selvä, nukkuminen oli Maikille usein työn ja tuskan takana.

Yksinkertaisesti ihan lahjaton nukkuja

Maikki huomasi kärsivänsä nukkumisongelmista ensimmäistä kertaa noin viisi vuotta sitten. “Olin vetänyt itseni liian koville töissä, ja siitä seurasi uniongelmia. Huomasin, että heti jos päivissäni oli paljon actionia, olin stressaantunut tai toisaalta kovasti innoissani jostain, sain tuntea sen nahoissani seuraavana yönä. Joko nukahtaminen oli illalla ylitsepääsemättömän vaikeaa tai sitten heräsin aamuyöstä valvomaan. Hyvin usein yöuneni jäivät vain 4–5 tunnin mittaisiksi.”

Maikki uskoi, että oli yksinkertaisesti saanut synnyinlahjana huonot nukkumisen taidot. “Ajattelin olevani täysin lahjaton nukkuja ja sen asian kanssa nyt olisi vain kyettävä elämään. Mutta usein mietin myös, miten tämä voisi käytännössä onnistua, koska väsymykseni oli ajoittain todella syvää.”

Pisin Maikin valvomisjaksoista kesti puoli vuotta. “Olin tuolloin aivan hermoraunio. Muistan eräänkin aamun, kun aamupalaa laittaessani purskahdin itkuun ihan vain sen takia että lusikka sattui tippumaan lattialle – niin isolta vastoinkäymiseltä se tuntui. Valvominen haittasi treenejäni, sillä palautumiskykyni oli levon puutteessa täysi nolla. Myöskään nälkäviestit eivät toimineet oikein ja se haittasi syömistä.” Maikki kertoo myös sosiaalisten suhteiden kärsineen unen puutteesta. “Keskustelutilanteissa keskittymiskykyni oli pohjalukemissa ja usein jouduin pyytämään, että asioita kerrattaisiin koska en vain yksinkertaisesti pysynyt niistä kartalla. Se oli aika noloa.”

Eihän minulla oikeasti mitään ongelmaa ole

Hyvinvointialan lisäopinnoissaan Maikki perehtyi syvällisesti erilaisiin ihmisen fyysiseen ja psyykkiseen terveyteen vaikuttaviin osa-alueisiin ja näistä yhtenä myös uneen. “Osallistuin elintapalääkäri Vilho Aholan ammattilaisille suunnatulle unikurssille ja siellä sain kipinän lähteä laajaan unitutkimukseen selvittämään uneni tilaa tarkemmin.”

Luennolla Maikki sai muun muassa kuulla, että hänen yöllinen ongelmansa, hampaiden yhteen pureminen, saattaisi hyvinkin olla yhteydessä johonkin unihäiriöön. “Olin siihen asti ajatellut, ettei minun ongelmani varmasti mitenkään oikea ole ja unitutkimuksia tehdään vain sellaisille ihmisille, joilla uniongelmat ovat universumin kokoisia. Luennon jälkeen kuitenkin alkoi vahvistua ajatus siitä, että haluan mielenrauhani takia selvittää mistä uniongelmani johtuvat ja saada niihin hoitoa. Halusin myös varmistaa, ettei unihäiriöni takana olisi mitään elimellistä sairautta.”

Härkää sarvista

Maikki osallistui Oivaunen unitutkimukseen maaliskuussa 2018. Tutkimusprossi alkoi lääkärin ensikäynnillä. “Hoitavana lääkärinäni toimi Henri Tuomilehto. Kerroin hänelle tapaamisemme aikana itsestäni, tilanteestani ja elämäntavoistani. Henrin mukaan oli selvää, että minun kannattaisi osallistua unitutkimukseen ja lisäksi sain lähetteen myös laboratoriokokeisiin. Kokeiden tarkoituksena oli varmistaa, että kilpirauhas- ja rauta-arvoni ovat kunnossa.”

Varsinainen unitutkimus oli Maikin mukaan vaivaton toimenpide. “Laitteiden asennukseen meni puolitoista tuntia ja niiden poistoon tutkimusyön jälkeen puoli tuntia. Mietin hieman etukäteen, miten saisin tutkimusyönä nukuttua, mutta homma sujuikin mallikkaasti. Toki heräsin välillä kun kylkeä käänsin ja silloin tiedostin laitteiden olemassaolon, mutta muuten niillä ei ollut nukkumiseen mitenkään vaikutusta.”

Unitutkimuksensa tulokset Maikki sai kuulla huhtikuussa 2018. Elimellisiä sairauksia ei Maikin unihäiriöiden takaa löytynyt, vaan huonosti nukkumisen syyksi paljastui herkkäunisuus. “Kävi ilmi, että sisäinen kelloni on väärässä ajassa. Siinä kohtaa kun illalla vireystilan pitäisi lähteä laskemaan, minulla käykin päinvastoin ja piristyn. Tutkimuksessa selvisi myös eräs erikoinen

yksityiskohta syvän uneni laadusta: vaikka kehoni muuten nukkuu, aivoni havahtuvat hereille monta kertaa minuutissa.”

Nuoresta iästään johtuen Maikki on toistaiseksi onnistunut sinnittelemään nykyisen laatuisella unellaan, mutta vanhempana asia olisi todennäköisesti alkanut aiheuttaa isoja ongelmia. “Henrin mukaan oli hyvä, että hakeuduin hoitoon jo tässä vaiheessa. Ongelmien ennaltaehkäisy on helpompaa kuin vaikeaksi äityneen ongelman hoitaminen.”

Kääritään hihat

Kun kyseessä on herkkäunisuus, korostuu unihäiriön hoidossa potilaan oma aktiivisuus. “Sain lääkäriltä paljon suosituksia, miten voisin lähteä etsimään itselleni toimivia ja mieluisia, nukkumiselleni parhaat edellytykset mahdollistavia rutiineja. Tärkeimmät ohjeista olivat nukkumisaikojen säännöllistäminen, ruokailurytmin muuttaminen siten, että päivän tuhdein ateria sijoittuu iltaan sekä iltarutiinien rauhoittaminen sellaisiksi, että vireystila lähtee illalla laskuun. Jälkimmäinen tarkoittaa minun kohdallani käytännössä sitä, että laitan puhelimen kokonaan pois päältä hyvissä ajoin ennen nukkumaanmenoa ja vaihdan jännittävän ja aivoja stimuloivan Netflix-sarjan rauhoittavaan kaunokirjallisuuteen. Onnistumistani hyvän unen rakentamisessa tuetaan myös rautakuurilla sekä pitkävaikutteisella melatoniinilla.”

Maikilla matka kohti levollisempaa yötä ja pirteämpiä päiviä on vasta alkamassa, eivätkä uudet rutiinit aivan vielä ole sulautuneet täysin saumattomaksi osaksi hänen päivittäistä elämäänsä. “Kyllä tämä vielä vähän hakemista on, mutta tiesin jo ennakkoon, että itselle sopivan tyylin löytymiseen menee varmasti vielä aikaa. Iso muutos tapahtuu vasta pidemmällä aikavälillä.”

Mutta on tuloksiakin jo tullut ja siitä Maikki on tyytyväinen. “Kyllä suunta on ehdottomasti oikea. Olen jo nyt päivisin pirteämpi kuin aikaisemmin. Olen päättänyt olla itseäni kohtaan armollinen enkä vaadi itseltäni tässä asiassa täydellisyyttä. Lääkärin mukaan jo muutaman pykälän parannus nukkumisessa tulee parantamaan elämänlaatuani huomattavasti.”

Älä vähättele ongelmaasi

Maikki kertoo olevansa tyypillinen suomalainen siinä, että omia asioita on luontevampaa vähätellä kuin tehdä niistä numeroa. Uni on kuitenkin niin oleellinen osa ihmisen kokonaisvaltaista hyvinvointia, ettei sitä pitäisi koskaan vähätellä. “Aluksi ajattelin, etteivät uniongelmani ole riittävän suuria, jotta niitä olisi syytä lähteä tutkimaan. Olin siinä totaalisen väärässä, sillä ongelmanihan osoittautuivat mitä suurimmassa määrin todellisiksi. Jo nyt olen saanut huomata, miten hoito on lähtenyt nostamaan elämänlaatuani.”

Maikin mukaan onkin tärkeää, että omia nukkumisvaikeuksiaan ei vaikene olemattomiksi. “Sinä itse voit vaikuttaa kaikista eniten siihen miten hyvä tai huono olo sinulla elämässäsi on. Tee itsellesi palvelus ja varmista mahdollisuutesi laadukkaaseen palautumiseen ja sitä kautta parempaan päivään.”

 

Varaa aika unitutkimukseen tästä