Unettomuus tuplaa masennuksen mahdollisuudet

Unettomuus tuplaa masennuksen mahdollisuudet

Tuoreen tutkimuksen mukaan unihäiriöillä ja mielenterveysongelmilla on selkeä yhteys. “Vallitseva käsitys on, että uniongelmat ovat joko mielenterveysongelmien oire tai mielenterveysongelmat seurausta unihäiriöistä”, kertoo tutkija Daniel Freeman Oxfordin Yliopistosta.

“Unen ongelmat ovat selkeästi yksi syy masennuksen synnyssä.”

Havainnot tehtiin tutkimalla yli 3700 uniongelmista kärsivää yliopisto-opiskelijaa ympäri Englantia. Tutkimusryhmä jaettiin satunnaisesti kahteen ryhmään, joista toinen sai osallistua unettomuuden hoitoon suunniteltuun kognitiiviseen käyttäytymisterapiaan ja toinen ei saanut uniongelmiinsa aktiivihoitoa lainkaan. Tutkimuksessa kävi ilmi, että jo 10 viikkoa tutkimuksen aloittamisen jälkeen aktiivihoitoa saaneen ryhmän unettomuus oli vähentynyt lähes puoleen ja ahdistus sekä masentuneisuus laskeneet viidenneksellä. Myös vainoharhaisuus oli vähentynyt 25 %:lla ja hallusinaatiot 30 %:lla.

“Unettomuus tuplaa mahdollisuutesi masentumiseen ja nyt tiedämme, että jos hoidat unettomuuttasi, se myös vähentää masennusta”, Daniel Freeman kiteyttää tutkimuksen tulokset.

Lue tutkimusraportti täältä: http://www.thelancet.com/journals/lanpsy/article/PIIS2215-0366(17)30328-0/supplemental

Lue The Guardian -lehdessä julkaistu juttu aiheesta täältä: https://www.theguardian.com/society/2017/sep/06/lack-of-sleep-could-contribute-to-mental-health-problems-researchers-reveal

Nukkumisen lisääminen tuo virtaa myös mökkihommiin

Unen määrää lisäämällä voidaan vaikuttaa hyvinvointiin ja energisyyteen. Kesälomalla kiireisimmätkin työmyyrät pääsevät kokeilemaan unen palauttavaa voimaa. Kun nukut tunninkin pidempään, jaksat huhkia tarkemmin ja tehokkaammin.

Tämä on hiljattain todistettu amerikkalaisilla baseball-pelaajilla. Tutkimuksessa pelaajat jaettiin kahteen ryhmään, joista toisessa pelaajat nukkuivat entiseen malliin, kun taas toisen ryhmän pelaajat nukkuivat enemmän kuin aikaisemmin. Tunnin lisäys yöuniin viitenä peräkkäisenä yönä toi selvän parannuksen pelaajien reaktiokykyyn ja päiväaikaiseen toimintaan.

Jos siis baseball-pelaajat kokevat moisia hyötyjä, kannattaa kokeilla, mitä kaikkea mökillä saakaan aikaan vähän pidemmillä unilla.

Lue aiheesta lisää täällä:

OIvauni - blogi - uniapnea

Uniapnean Käypä hoito -suositus päivittyi

Uudistuneen Käypä hoito -suosituksen mukaan uniapnea tulisi todeta ja hoitaa nykyistä varhemmin. Tämä on hieno uutinen, sillä nyt muutkin alkavat päästä jyvälle siitä, jonka Oivaunen oma Henri Tuomilehto osoitti tutkimuksessaan ensimmäisenä maailmassa jo vuonna 2009. Samassa tutkimuksessa Henri havaitsi myös toisen artikkelissa mainitun asian: elämäntapojen muutoksella on keskeinen merkitys uniapnean hoidossa, ja varsinkin painon pudottaminen on ratkaisevaa.

Hoitamattomana uniapnea on erittäin vakava sairaus, joten on tärkeää, että se otetaan vakavasti jo alkuvaiheessa. Oivaunessa uniapnean lieviäkin muotoja on hoidettu tarvittavalla vakavuudella alusta asti. Lue artikkeli täältä.

Täällä voit tutustua Henrin alkuperäiseen tutkimukseen.